Ørretkroken Forum Hovedsiden Ørretkroken
Forumet for den genuint interesserte ørretfisker.

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Isløsningstur etter røya

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Ørretkroken Forum Hovedsiden -> 2018
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Frilufta
Sersjant
Sersjant

Ble Medlem: 17 Des 2015

InnleggSkrevet: 06.06.2018 16:25    Tittel: Isløsningstur etter røya Svar med Sitat

Svaret fra fjellstyret var klart: Du må høyt til fjells for å finne farbar is! Og veien var stengt. Det blir mange ekstra høydemeter. Men heldigvis bart føre i starten. Vi tar en pokersjanse og å legger igjen ski og pulk i bilen. Med fjorårets kjempebom friskt i minnet frykter jeg at vi må snu så fort vi kommer over første kammen. Men vi kunne så ikke noe særlig snø. Selv ikke på de høyeste toppene i nærområdet. Dermed ble det fjellsko på beina, ski i bilen og bor stroppet på sekken. Siden veien går et godt stykke opp i åsen tar vi mange høydemeter i starten. Og det er deilig vår i lufta. Dog fryktelig varmt! Den første snøen er et gledelig syn, om bare en liten flekk. I terrenget synes det at snøen har gått nylig. Det er håp! Etter et par timer treffer vi noen skikkelige fonner. Men mesteparten av terrenget er snøfritt. Helt greit siden skia befinner seg i bunnen av dalen.

Idet åsen på baksiden av vannet kommer til syne ser vi mere snø og håpet stiger. Men den minker faretruende fort da vi bikker over og ser destinasjonen for første gang. Vannet er delvis åpent, isen blå og våt og håpet synker igjen. Østsiden ser faktisk ut til å ha landfast is, så vi styrer dit. Finner en ganske idyllisk leirplass ved en bekk fra et oppkomme med ei lita snøfonn, kjøleskap! Det første vi gjør er å sette opp telt, rulle ut underlag og pose, samt klargjøre primus. Så bærer det utpå, etter å ha funnet fram ulltøyet. Forberedelser kan bety mye skulle uhellet være ut. Vi borrer tett, og må et stykke ut før vi finner dybde som er fiskbar. Isen variere og er fuktig. Noen steder er det vått, veldig vått! Vi forer opp og går inn og gjør ferdig leiren.

Første økta er alltid jækla spennende og vi legger oss ned ved hvert vårt tomme hull. Jeg ser fisk først. Den tar en rekebit i utkanten av synsfeltet. Så nærmer den seg min og tar. En god start. Første fisken veier snaut 6hg. Mageinnholdet er stort sett fjærmygg og kun en rekebit. Det må altså være flere sultne (eller mette) fisker i nærheten, men vi ser ikke noen flere. Neste morgen er vi på isen litt etter kl 04, ikke en rekebit å se i noen hull. Økta starter bra med en halvkilos+ til hver av oss. Bror ser en større fisk. Men får den ikke til å sitte. Vi avslutter med en fisk til hver, rundt 7hg. Frokost neste.

Resten av dagen oppsummeres best med et bilde:

Neste dag sover vi lenge. Altfor lenge. Bror kniper noen fisker men jeg må vente til 2130 før jeg ser min første. Klarer å lure to på snaut 4hg mens turkompanjongen hviler øynene i teltet. Det er faktisk en befrielse når sola forsvinner bak fjellet og lyset dempes. Vi rekker også en runde rundt vannet med slukstanga uten resultat. Andre dagen sover vi også over morrabettet. Men en ny plass gir tre fine fisker på formiddagen. Den største på 7hg. Vi gjør også et forsøk på andre siden. Lite å fiske på, men noen hull får vi plass til. Jeg får tre fisker før vi tar tidlig middag. Kvelden skal utnyttes! Vi er på «isen» kl 1930 og får action omgående. Masse fisk, men veldig på farten. Jeg ser fire stykker som kommer samtidig inn og inspiserer. En tar, men de andre er søkk vekk da jeg slipper ned igjen. Bror opplever det samme. Vi flytter oss rundt mellom hullene, men jeg tør faktisk ikke gå til de ytterste. Hadde trolig ikke gått gjennom, men vennet har blåst inn og dannet små innsjøer oppå isen. Sånt innbyr ikke til kikkefiske.

Godt førnøyde våkner vi til like fint vær siste dagen, 1pinsedag. Vinden har snudd og isen har fått nådestøtet. Vi pakker ned og bærer 8,6kg ferdig renset fisk fordelt på 22 individer. Greit snitt og perfekt matfisk. Vi så dog ingen store fisker med unntak en bror sin ene. Den var nok over kiloen. Men vannet fremstod absolutt som positivt og virket å huse mye fisk. Vi så ikke noen små. De minste var 350gr. Og det er ikke så gæli, som vi sier
De to siste bildene er tatt med 1,5dags mellomrom.

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
knutis
Brigader
Brigader

Ble Medlem: 04 Aug 2007

InnleggSkrevet: 14.06.2018 19:56    Tittel: Svar med Sitat

Flott rapport. Tidlig vår i fjellet i år. Var på tur selv rundt den tida, men jeg hadde med ski,pulk og to hunder. Burde hatt fjellsko og kløv!
Nordhauk
Kaptein
Kaptein

Ble Medlem: 26 Mar 2012

InnleggSkrevet: 16.06.2018 19:20    Tittel: Svar med Sitat

De siste turene på isen er fantastiske! Den tida på året er bortimot en favoritt for undertegnedes del. 8,6 kg fangst er bra!!
rutåtsluk
Gjedde-Steinar
Gjedde-Steinar

Ble Medlem: 15 Jun 2006

InnleggSkrevet: 29.06.2018 21:47    Tittel: Svar med Sitat

Kanonrapport 😃😃
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
trooond
Reiseguide
Reiseguide

Ble Medlem: 04 Nov 2005

InnleggSkrevet: 06.08.2018 11:37    Tittel: Svar med Sitat

Flott rapport med Fine fisker.

Lenge siden jeg har vært innpå her.

Største i 2013: Antall turer 2013: fler
Pers på ørret: 1910 g
Pers på Røye : 350 g g g g gg grrrr

Member of Reconpackers!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Ørretkroken Forum Hovedsiden -> 2018 Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet